Opiniones

Viure a Andratx

L’increment dels lloguers en el darrer llustre al municipi han expulsat la joventut nadiua. Xerram no ja de 6,00€-8,00€/m2, sinó de 12,00€-15,00€/m2

Com més d’ algú sap, exerceixo dues activitats empresarials: l’ hotelera i l’ immobiliària. La primera, des de fa vint anys. La segona, fa força menys temps. Dos anyets, potser tres. En aquest temps he pogut constatar una sèrie de fets que voldria compartir amb tots vosaltres

Manca molt poc ( 5,00€) per arribar als nivells del Passeig de Gràcia de Barcelona o La Castellana madrilenya

L’increment dels lloguers en el darrer llustre al municipi han expulsat la joventut nadiua.  Xerram no ja de 6,00€-8,00€/m2, sinó de 12,00€-15,00€/m2. En poques paraules, manca molt poc ( 5,00€) per arribar als nivells del Passeig de Gràcia de Barcelona o La Castellana madrilenya. Dues de les artèries més cares d’ Europa. Tenint sort, un pis de 80m2 es pot trobar a 950,00€. A la Vila. Al Port, la xifra pot pujar una mica més. La pregunta és què els pot quedar a una parella jove i mileurista si dediquen el 50% d’ ambdós salaris a la vivenda. 

Desprès de vuit anys d’increments de preus en les operacions de compra-venda d’ habitatge. Tenint en compte que la crisi del 2007 al 2011 va ser especialment dura als nuclis urbans, sembla s’ hagi arribat a una certa correcció. Dit fenomen afecta principalment els actius d’ Andratx poble, S’Arracó i Sant Elm. Pareix – dic pareix – que els preus puguin estar estancant-se.  Pel sabut de les darreres operacions tancades , el Valor Raonable assolit després del procés de venda no s’ assembla massa al Valor de Demanda. No és el cas de Camp de Mar i el Port d’ Andratx, on les promocions són venudes sobre plànols. En alguns casos, revenudes quan s’ han acabat les obres.  

No obstant, sorprèn que a ningú se li hagi ocorregut fer un bloc d’ aparcaments en comptes de pisos

És una de les prioritats més grans. En tots els nuclis urbans del municipi. Per inversió i retorn, més viables que la venda d’habitatge. Així com també és fins i tot poc lògic que l’ Ajuntament enceti una campanya de compra de solars per a pàrquings…volent pagar menys que el mercat. Així, no. Dit amb tot el respecte i consideració. 

Sobta el nivell de noves construccions de luxe a la costa. Feia molt de temps que no es veia una activitat tant gran a la zona. Es poden comptar les plomes per desenes. La pregunta és si hi haurà mercat per tants milionaris… en dos o tres anys. 

Aquesta és la data de començament d’una nova crisi a escala mundial

Dos o tres anys. Com a molt. Aquesta és la data de començament d’una nova crisi a escala mundial.  Masses indicis macro-econòmics ens ho assenyalen. No sistèmica, certament: la banca – eix del nostre creixement – sembla haver fet els deures. Però sí geopolítica: la guerra comercial entre Trump i la resta del món, la feblesa del Japó i l’ UE, la pujada lenta però consistent dels combustibles fòssils…I el Regne Unit. La seva inconsistència com a ens polític afecta les inversions immobiliàries dels seus ciutadans a les Illes. Desgraciadament, parlo per experiència.

Potser és el moment d’alenar fort. I pensar una mica el que volem per Andratx…