Port d'Andratx

Balanç dels naixements de tortugues marines dels nius registrats a les Illes Balears

Simonet ha comprovat en primera persona la feina que es fa al laboratori així com l'evolució que de les cries de tortuga marina

La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural fa balanç dels naixements de tortugues marines dels nius registrats a les Illes Balears durant aquest estiu

El conseller Joan Simonet ha visitat les instal·lacions de l’IRFAP-LIMIA, al Port d’Andratx, on personal del Consorci per a la Recuperació de la Fauna de les Illes Balears (COFIB), que depèn de la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, s’encarrega de la cura i cria d’aquests nounats de tortuga marina.

Simonet ha comprovat en primera persona la feina que es fa al laboratori així com l’evolució que de les cries de tortuga marina. Simonet ha aprofitat per agrair la feina de totes les institucions, tècnics i voluntaris, així com la col·laboració i responsabilitat de tota la ciutadania a l’hora de preservar l’entorn d’aquests nius. “Aquesta espècie catalogada i protegida s’està movent a zones que anys enrere no eren habituals. El canvi climàtic està provocant que el comportament de les espècies canvii, ja que aquest tipus de tortugues mai feien la posta a les Balears. Per això, és important que tota la societat illenca prengui consciència que aquests episodis de nidificació es continuaran repetint durant els pròxims anys”.

A la visita també hi han assistit la batlessa d’Andratx, Estefanía Gonzalvo, la directora general de Medi Natural i Gestió Forestal, Anna Torres; el director general de Pesca, Toni Grau; el regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament d’Andratx Toni Nicolau; el gerent del COFIB, Lluís Parpal; la directora del LIMIA, Amalia Grau, i el president de la Fundació Natura Parc, Toni Mas.

Programa Head Starting

La Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal, a través del Servei de Protecció d’Espècies, recorda que gran part de les tortugues marines nascudes als nius de les Illes Balears durant el 2023 formaran part del programa Head Starting, d’acord amb l’estratègia nacional de l’espècie i en col·laboració amb altres comunitats autònomes. L’esmentada estratègia consisteix en un programa de cria en un medi artificial controlat durant entre 10 i 12 mesos on els animals són alimentats simulant en la mesura possible tots els canvis d’alimentació que experimentarien a la natura.

Els darrers mesos del programa es fa una preparació per a la seva reintroducció on els exemplars passen a una instal·lació exterior i entren en contacte amb altres espècies, així com s’inicien en la caça. Gràcies a aquest programa s’augmenten exponencialment les possibilitats de supervivència d’aquests animals una vegada retornats al mar.

Aquest Programa d’Head Startingés dirigit pel departament de Fauna Marina del COFIB i es durà a terme a les instal·lacions de l’IRFAP-LIMIA, al Port d’Andratx. Aquesta temporada, a més, es realitzarà amb la col·laboració de la Fundació Palma Aquarium, el Centre de Visitants de Cabrera, l’Oceanogràfic de València, el CRAM de Barcelona i l’Aquari de Sevilla.

Col·laboració de la ciutadania

La tortuga marina Caretta carettaés una espècie catalogada com a Vulnerable en el Catàleg Espanyol d’Espècies Amenaçades, que se sol reproduir a la Mediterrània oriental i que, no ha estat fins a principis del segle XXI que ha començat a nidificar a la Mediterrània occidental, molt probablement per mor de l’increment de la temperatura de la mar.

Es reclama, per tant, la màxima col·laboració de tota la ciutadania, ja que és molt probable que en les pròximes setmanes es puguin produir naixements de tortugues marines de nius que no han estat registrats a les Illes Balears. En cas de detectar aquests nounats, és important avisar immediatament al 112 per activar el protocol d’atenció a l’esdeveniment.